Start > Recensies > Vierdaagsefeesten, 15 juli 2008

Vierdaagsefeesten, 15 juli 2008

26 december 2011

VPRO 3 voor 12

Vierdaagsefeesten 2008 – CCC Inc. geeft publiek bijna religieuze ervaring God (officieel doodverklaard) blijkt fantastische muzieksmaak te hebben woensdag 16 juli 2008 19:29

De Affaire heeft een van haar podia ‘de Kapel’ genoemd. Op dat podium staan weliswaar leuke acts, maar iedereen weet dat voor de écht grootse religieuze openbaringen een kapel te min is. Daarvoor moet je in de kerk zijn. In de Sint Stevenskerk, welteverstaan. En dan bij voorkeur op dinsdag 15 maart, een uurtje of acht, als CCC Inc. speelt. Op het podium onder het spreekgestoelte staat een slordige tweehonderd jaar muziekervaring, verdeeld over vijf mannen. En zelfs na al die jaren spelen ze nog steeds alsof hun leven ervan afhangt. Met tomeloze energie, met aanstekelijk enthousiasme en met liefde voor de muziek laten Joost Belinfante, Jaap van Beusekom, Jan Hendriks, Ernst Jansz en Huib Schreurs het publiek vanaf de eerste minuut weten dat ‘oud’ bepaald niet gelijkstaat aan ‘uitgeblust’. CCC Inc. maakt country/americana/bluegrass die niet had misstaan in een rokerige saloon in de jaren twintig, ergens in het zuiden van Amerika. Zelfs het Amerikaanse accent ontbreekt niet. Maar ook de traditionele ‘snik’ die deze muziek zo uniek maakt is aanwezig. Neem Joost Belinfante: als die zingt, weet je gewoon dat Willie Nelson jaloers tot op het bot is. Nelsons stem mag dan wel op die van Belinfante lijken, maar hij heeft zijn teksten nooit zo prachtig en doorleefd laten klinken. Dat alle vijf de leden van de band hun instrumenten perfect beheersen lijkt de normaalste zaak van de wereld. Toch is het erg bijzonder hoe Belinfante de viool, Van Beusekom de dobro en de banjo, Hendriks de gitaar, Schreurs (ondanks flink wat drank tijdens het optreden) de mondharmonica en Jansz de accordeon, piano, gitaar en vooral het wasbord bespelen. Maar het állermooist is het spelplezier dat ze allemaal zichtbaar beleven. Dat is het resultaat van die tweehonderd jaar muziekervaring en het zorgt ervoor dat een afgeladen Sint Stevenskerk een bijna religieuze, maar in ieder geval écht grootse openbaring meemaakt deze dinsdag.

Recensies