Start > Fotogalerij > De geschiedenis van CCC Inc. in foto’s – Deel I 1967-1974

De geschiedenis van CCC Inc. in foto’s – Deel I 1967-1974

25 januari 2014

1967, prehistorie. De eerste foto's, gemaakt door Molly Mackenzie. Joost achter de piano, en met Paul Kroese en Bert Timmerman.

1967, prehistorie. De eerste foto’s, gemaakt door Molly Mackenzie. Joost achter de piano, en met Paul Kroese en Bert Timmerman, leerlingen van de kunstacademie, met wie hij de CCC oprichtte.

1967, Thomaskelder, Amsterdam. Ons eerste officiële optreden in de kelder van de kerk waar Jaap's vader dominee was.

1967, de Thomaskelder, Amsterdam. Ons eerste officiële optreden in de kelder van de kerk waar Karel Eykman, collega van Jaap’s vader, dominee was. (Fotograaf onbekend)

1967. Amsterdam, roeiclub Neptunus. Let op de keurige witte boordjes van het publiek. Jaap speelt wasbord, ik voor het eerst piano. Cor van Sliedregt zingt 'I'm Sorry'.

1967. Amsterdam, roeiclub Neptunus. Let op de keurige witte boordjes van het publiek. Jaap speelt dit keer wasbord, ik (buiten beeld) voor de eerste keer in CCC op piano. Cor van Sliedregt zingt I’m Sorry (Leadbelly). (Fotograaf onbekend)

1968, 23 januari. Hilversum, de KRO studio. Opname voor de VPRO. (Foto Molly Mackenzie)

1968, 23 januari. Hilversum, de KRO studio. Opnames voor de VPRO. (Foto Molly Mackenzie)

1968, 23 januari. Hilversum, de KRO studio. Opname voor de VPRO. (Foto Molly Mackenzie)

1968, 23 januari. Hilversum, de KRO studio. Twee mondharmonicaspelers. (Foto Molly Mackenzie)

1968, 23 januari. De fietsententoonstelling. We heetten toen nog CCC Folk & Blues Inc.

1968, 23 januari. De fietsententoonstelling. We heetten toen nog CCC Folk & Blues Inc. (Foto Molly Mackenzie)

1968. Filmfestival? Aan de muur hangen in ieder geval allemaal filmposters...

1968. Filmfestival? Aan de muur hangen in ieder geval allemaal filmposters…  Joost en Jaap zingen, waarschijnlijk, Roll On Buddy. (onbekend fotograaf)

1968. Het eerste statieportret, gefotografeerd door Ronald Sweering. Onze kersverse manager Lennaert Nijgh (jawel) had de sessie georganiseerd.

1968. Het eerste statieportret, gefotografeerd door Maya Sweering. Onze kersverse manager Lennaert Nijgh (jawel!) had de sessie georganiseerd.

1968, 24 augustus, Jazz Bilzen. Diezelfde dag traden op:Cuby & The Blizzards,  The Small Faces, Alexis Korner, Ferre Grignard, Chris Farlowe, Euson & Stax, The Swinging Soul Machine.

1968, 24 augustus, Jazz Bilzen, België. Diezelfde zaterdag traden op: Cuby & The Blizzards, The Small Faces, Alexis Korner, Ferre Grignard, Chris Farlowe, Euson & Stax, The Swinging Soul Machine. (Foto Gerald Timmermans, Copyright Jazz Bilzen)

1968, 24 augustus, Jazz Bilzen, België. Dit stond bij een in een krant gepubliceerde foto.

1968, 24 augustus, Jazz Bilzen, België. Dit stond bij een in een krant gepubliceerde foto. We hadden inderdaad enorm succes en na afloop stonden impresario’s en pers om ons te dringen, maar manager Lennaert had zich verslapen en kwam niet opdagen, zodat alles met een dodelijke sisser afliep. (Fotograaf onbekend)

1968, Feest Ruda. Jongens waren wij.

1968, Feest Henk Barendregt. Jongens waren wij. (Foto’s Molly Mackenzie)

1968. De alternatieve promotiefoto, genomen bij het Haarlemmerhout. Lennaert woonde immers in Heemstede. Op de achtergrond het Provinciehuis.

1968, herfst. De alternatieve promotiefoto, genomen bij het Haarlemmerhout. Lennaert woonde immers in Heemstede. Op de achtergrond het Provinciehuis. V.l.n.r. Frank Hoogkamer, Cor van Sliedregt, Huib Schreurs, Ernst Jansz, Joost Belinfante en Jaap van Beusekom. (Foto Hans de Rooy)

1968. Dit werd uiteindelijk onze nieuwe promotiefoto. Achterop staat: Folkmusic & oude blues & vaudeville voor Folktheaters, Festivals, kleinkunstavonden en dansavonden. Management: Intertroubadour, Van Merlenlaan 73, Heemstede (Lennaerts adres). (Foto Hns de Rooy)

1968. De nieuwe promotiefoto. Achterop staat: Folkmusic & oude blues & vaudeville voor Folktheaters, Festivals, kleinkunstavonden en dansavonden. Management: Intertroubadour, Van Merlenlaan 73, Heemstede (Lennaerts adres). (Foto Hans de Rooy)

1969, Amsterdam, Het Kloppertje. Jaap op banjo, Joost met haarband. Daarnaast Nettie en Arlo Guthrie, zoon van Woody Guthrie, op autoharp, met vriendin.

1969, Amsterdam, de Folkclub Het Kloppertje, op de hoek van de Lijnbaansgracht en de Rozengracht, gerund door Anne Marie Brandt. Clarence White speelde er en Byron Berline. Hier Jaap op banjo en Joost met haarband. Daarnaast Nettie en Arlo Guthrie, zoon van Woody Guthrie, op Jaap’s autoharp, met zwangere vriendin. (onbekend fotograaf)

1969, december. Met ons busje verhuizen we met de hele band, inclusief vriendinnen, huisdieren en 1 kind, naar Neerkant om er een commune te beginnen. (onbekend fotograaf)

1969, december. Met ons busje verhuizen we met de hele band, inclusief vriendinnen, huisdieren en 1 kind, naar Neerkant om er een commune te beginnen. (onbekend fotograaf)

Joost heeft van een erfenis de boerderij gekocht. Ernst repareert het dak. (onbekend fotograaf)

Joost heeft van een erfenis de boerderij gekocht. Ernst repareert het dak. (onbekend fotograaf)

1970, 24 april, Neerkant. We geven een free concert op het erf van onze boerderij. Zo goed als het hele dorp is toegestroomd.

1970, Neerkant. Op 24 april van dat jaar geven we een free concert op het erf van onze boerderij. Zo goed als het hele dorp is toegestroomd. (Foto Molly Mackenzie)

1970, 24 april. Huib op zijn sloffen, Ernst op blote voeten. We hebben een nieuwe installatie met echte Wem zuilen. We hebben ook een nieuwe bassist, Appie Rammers, van de Outsiders. Frits doet het geluid. Te zien is de legendarische Dynachord Echo.

1970, 24 april. Het boerderijconcert. Huib op zijn sloffen, ik op blote voeten. We hebben een nieuwe bassist, Appie Rammers, van de wereldberoemde Outsiders (rechts). Frits doet het geluid. Nog geen mengpaneel, maar wel een legendarische Dynachord Echo. (Foto Molly Mackenzie)

1970, 24 april. Tegen de avond. (Foto Molly Mackenzie)

1970, 24 april. Tegen de avond. Te zien zijn de 8 Wem zuilen van onze nieuwe zanginstallatie. (Foto Molly Mackenzie)

1970, 7 mei. Lochem, Openluchttheater. Let op onze kleding. De meisjes maakten jasjes (Joost, Jaap) van onder andere tafelkleedjes. (Foto Kees Tabak)

1970, 7 mei. Lochem, Openluchttheater. Let op onze kleding. De meisjes maakten jasjes (Joost, Jaap) van onder andere tafelkleedjes. (Foto Kees Tabak)

1970, donderdag 26 juni. Kralingen, het Holland Popfestival. We testen de installatie uit. Het klinkt fantastisch.

1970, donderdag 25 juni. De vooravond van Kralingen, het Holland Popfestival. We testen de installatie uit, die is overgevlogen uit Engeland. Het klinkt fantastisch. De nacht van zaterdag op zondag zouden we bij zonsopgang optreden voor 100.000 langharigen (Foto Molly Mackenzie)

1970, december. Paradiso, Amsterdam. Appie en Jaap (Foto's Molly Mackenzie)

1970, december. Paradiso, Amsterdam. Appie en Jaap (Foto’s Molly Mackenzie)

1970, december. Paadiso, Amsterdam. Ook de meisjes. V.l.n.r. Nettie, Frits, Josée, Jaap, Pita, Marianne W., Marianne B., Huib.

1970, december. Paradiso, Amsterdam. Ook de meisjes… V.l.n.r. Nettie, Frits, Josée, Jaap, Pita, Marianne W., Marianne B., Huib. Het nummer is natuurlijk Green Green Happy Home. Jammer dat deze niet in kleur is…(Foto Molly Mackenzie)

1970, december. Zaal Internos, Neerkant. We geven een benefietconcert ten bate van de Neerkantse Fanfare. Ernst op drums en keukenstoel en Jan op grote trom. (Foto Molly Mackenzie)

1970, december. Zaal Internos, Neerkant. We geven een benefietconcert ten bate van de Neerkantse Fanfare. Ik op drums en keukenstoel en Jan op grote trom. (Foto’s Molly Mackenzie)

1970, december. Zaal Internos, Neerkant. Nog een keer Green Green Happy Home (Foto Molly Mackenzie)

1970, december. Zaal Internos, Neerkant, met bijzondere lichtshow. Nog een keer Green Green Happy Home (Foto Molly Mackenzie)

1970, januari. Bovema Studio, Heemstede. We nemen onze eerste LP op. Voor het eerst ook koptelefoons op. (Foto Molly Mackenzie)

1970, december. Bovema Studio, Heemstede. We nemen onze eerste LP op. Voor het eerst ook koptelefoons op. (Foto’s Molly Mackenzie)

1970, januari. Bovema Studio, Heemstede. De technische staf. André Hooning, technicus en Wim Noordhoek en Rik Zaal, producers. (Foto Molly Mackenzie)

1970, december. Bovema Studio. De technische staf. André Hooning, technicus en Wim Noordhoek en Rik Zaal, onze producers. (Foto Molly Mackenzie)

1970, januari. Bovema Studio. We nemen op 2 sporen op, dus overal staan schotten om de overspraak zo veel mogelijk te beperken. (Foto Molly Mackenzie)

1970, januari. Bovema Studio. We nemen op 2 sporen op, dus overal staan schotten om de overspraak zo veel mogelijk te beperken. (Foto Molly Mackenzie)

1970, januari. Bovema Studio, Heemstede. En de meisjes... Het nummer is On a Junction. (Foto Molly Mackenzie)

1970, december. Bovema Studio. En de meisjes… Het nummer is On a Junction. V.l.n.r. Marianne B., Pita, Nettie, Josée, Marianne W. (Foto Molly Mackenzie)

Zomer 1971. De deel. (Foto Molly Mackenzie)

Zomer 1971. Green green happy home. (Foto Molly Mackenzie)

Zomer 1971. Nettie

Zomer 1971. Nettie (Foto Molly Mackenzie)

Zomer 1970. Voor de deel. (Foto Molly Mackenzie)

Zomer 1971. Voor de deel, rechts Molly Mackenzie (Fotograaf onbekend)

 

31 mei 1970, Pinkpop. In een Duitse krant stond: Mit grossem Jubel wurden die CCC Inc. empfangen. V.l.n.r. Jan, Huib, Molly, Nettie, Pita, Joost. Het nummer is On A Junction.

31 mei 1971, Pinkpop. In een Duitse krant stond: Mit grossem Jubel wurden die CCC Inc. empfangen. V.l.n.r. Jan, Huib, Molly, Nettie, Pita, Joost. Het nummer is On A Junction. (fotograaf onbekend)

1971, juni. We hebben een aantal optredens gedaan met de Pearls Before Swine. Twee van hen blijven een week bij ons logeren. We spelen dag en nacht. V.l.n.r. Gordon Hayes (bassist), achter Appie Jon Tooker (dobro, hij zou nog meespelen op Watching The Evening Sun), Jan, Josée, Frits, Joost, Jaap, Paul de Jong, Ernst)

1971, juni. We hebben een aantal optredens gedaan met de Pearls Before Swine. Twee van hen blijven een week bij ons logeren. We spelen dag en nacht. V.l.n.r. Gordon Hayes (bassist), achter Appie: Jon Tooker (dobro, hij zou nog meespelen op Watching The Evening Sun), Jan, Josée, Frits, Joost, Jaap, Paul de Jong, Ernst (Foto Dutchie J. den Hollander)

1971. Op 20 augustus verschijnt een artikel over CCC in de Pep, met deze schitterende kleurenfoto van Gijsbert Hanekroot.

1971. Op 20 augustus verschijnt een artikel over CCC in de Pep, met deze schitterende kleurenfoto van Gijsbert Hanekroot.

1972, voorjaar op de boerderij. Patty, kersverse moeder en Jaap, met de kleine Sally. (Foto Molly Mackenzie)

1972, voorjaar op de boerderij. Patty, kersverse moeder en Jaap, met de kleine Sally. (Foto’s Molly Mackenzie)

1972, voorjaar op de boerderij. Nettie en Pita. (Foto Molly Mackenzie)

1972, voorjaar op de boerderij. Nettie en Pita. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 30 april. Het Amsterdamse Bos, omgedoopt tot Viet-Nam weide. We hadden een abonnement op benefietconcerten. In dit geval betrof het Jongeren voor Vietnam. Geheel rechts Ho Chi Minh.

1972, 30 april. Het Amsterdamse Bos, omgedoopt tot Vietnamweide. We hadden een abonnement op benefietconcerten. In dit geval betrof het Jongeren voor Vietnam. Geheel rechts Ho Chi Minh. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 30 april, de Vietnamweide. Frits achter het mengpaneel in de regen, met Nettie en Marianne. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 30 april, de Vietnamweide. Frits achter het mengpaneel in de regen, met Nettie en Marianne. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 22 mei. Amsterdam, het Olympisch Stadion. Het Amsterdams Rockcircus, met onder anderen Donovan en Pink Floyd. Links de installatie van Pink Floyd. Wij spelen op onze eigen ‘piepkleine’ zaalinstallatie, de 4 grijze boxen, 2 links en 2 rechts van ons. Frits van Doorninck, onze geluidstechnicus, klimt het podium op. Er zal iets mis zijn met het geluid…

1972, 22 mei. Amsterdam, het Olympisch Stadion. Het Amsterdams Rockcircus, met onder anderen Donovan en Pink Floyd. Links de installatie van Pink Floyd. Wij spelen op onze eigen ‘piepkleine’ zaalinstallatie, de 4 grijze boxen, 2 links en 2 rechts van ons. Frits van Doorninck, onze geluidstechnicus, klimt het podium op. Er zal iets mis zijn met het geluid…(Foto Rob Martaré)

1972, 22 mei. Amsterdam, het Olypisch Stadion. Het Amsterdams Rockcircus, met onder anderen Donovan en Pink Floyd. Hier CCC met Spinnin' Spinnin'. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 22 mei. Amsterdam, het Olympisch Stadion. Hier CCC met Spinnin’ Spinnin’ Spinnin’ met Jaap op drums. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 22 mei. Amsterdam, het Olypisch Stadion. Het Amsterdams Rockcircus. Het veld. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 22 mei. Amsterdam, het Olympisch Stadion. Het veld. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 22 mei. Amsterdam, het Olypisch Stadion. Het Amsterdams Rockcircus. Frits met zijn mengpaneel (we spelen op onze eigen piepkleine zaalinstallatie) midden op het veld. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 22 mei. Amsterdam, het Olympisch Stadion. Frits met zijn mengpaneel midden op het veld. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 22 mei. Amsterdam, het Olympisch Stadion. Huib en ik op mijn mooie Royal Drumstel, van Hollandse makelij. (Foto Molly Mackenzie)

1972, 22 mei. Amsterdam, het Olympisch Stadion. Huib, mijn beste vriend, en ik, op mijn mooie Royal Drumstel, van Hollandse makelij. (Foto Molly Mackenzie)

1972, zomer. Roosje en Eline. Zo waren er drie meisjes geboren op de boerderij. (Foto Molly Mackenzie)

1972, zomer. Roosje en Eline. Zo waren er drie meisjes geboren op de boerderij. (Foto Molly Mackenzie)

1972, zomer. Flip Jansen maakt de film Avontuur met een geheimzinnigen Spieghelman. De zigeunerscène met Appie, Joost en Frits. (Foto Molly Mackenzie)

1972, zomer. Flip Jansen maakt de film Avontuur met een geheimzinnigen Spieghelman. De zigeunerscène met Appie, Joost, Frits, Josée en Sjonnie. (Foto Molly Mackenzie)

1972, zomer. De slapstickscène met Jan, Jaap en Marianne. (Foto Molly Mackenzie)

1972, zomer. De slapstickscène met Jan, Jaap en Marianne. (Foto Molly Mackenzie)

1972, zomer, tijdens de opnames. Huib, de spiegelman. (Foto Molly Mackenzie)

1972, zomer. Tijdens de opnames. Huib, de spiegelman.
(Foto Molly Mackenzie)

1972, zomer. Tijdens de opnames. Pita, Ernst, Marianne. Hoe gelukkig kan een mens zijn... (Foto Molly Mackenzie)

1972, zomer. Tijdens de opnames. Ik, tussen Pita en Marianne. Hoe gelukkig kan een mens zijn… (Foto Molly Mackenzie)

1972, 24 juli. Hilversum, de KRO Studio. Theo Stokkink heeft voor zijn programma Sessie de CCC uitgenodigd, samen met Supersister, de Mister Albert Show, Cobra en de Buffoons. We spelen samen elkaars muziek. Hier met Marco Vrolijk (Supersister, later zou hij enige tijd bij ons drummen) en de steelgitarist van de Buffoons. Het nummer is We Gotta Play In Enschede Today. (Fotograaf onbekend)

1972, 24 juli. Hilversum, de KRO Studio. Theo Stokkink heeft voor zijn programma Sessie de CCC uitgenodigd, samen met Supersister, de Mister Albert Show, Cobra en de Buffoons. We spelen samen elkaars muziek. Hier met Marco Vrolijk (Supersister, later zou hij enige tijd bij ons drummen) en de steelgitarist van de Buffoons. Het nummer is We Gotta Play In Enschede Today. (Fotograaf onbekend)

1972, 3 december, Arnhem, Schouwburg. We doen een uitgebreide tournee met Redwing, een Amerikaanse Country-rockband. Een aantal nummers spelen we samen. (Fotograaf onbekend, Copyricht Arnhemse Courant)

1972, 3 december, Arnhem, Schouwburg. We doen een uitgebreide tournee met Redwing, een Amerikaanse Country-rockband. Een aantal nummers spelen we samen. (Fotograaf onbekend, Copyricht Arnhemse Courant)

1973. 'Van 27februari t/m 2 maart zijn we op tournee door Denemarken. Wat een feest! Ten eerste is er daar een overschot aan meisjes, ten tweede denken ze dat we echte popsterren zijn. Beauty! roepen ze naar mij (zeker nog nooit lang zwart haar gezien). Ik kan het nauwelijks geloven, ook niet als ik later in de menigte van alle kanten wordt beetgegrepen en gekust.' (Foto's Lars Flænø Nielsen)

1973. Van 27 februari t/m 2 maart zijn we op tournee in Denemarken. Wat een feest! Ten eerste is er daar een overschot aan meisjes, ten tweede denken die dat we echte popsterren zijn. Beauty! gillen ze naar mij (zeker nog nooit lang zwart haar gezien). Ik kan het eerst nauwelijks verstaan, laat staan geloven, ook niet als ik later in de menigte van alle kanten wordt beetgegrepen en gekust. (Foto’s Lars Flænø Nielsen)

1973, 29 februari. Fredrikshavn, Denemarken. 'Sjonnie is nu onze vaste drummer. Hij heeft, kunstenaar als hij is, mijn prachtige marmerwitte Royal Drumstel opgeleukt met rode banen. Hij kent een paar deense meisjes. Marie is er een van. Joost en ik worden halsoverkop verliefd op haar.' (Foto Lars Flænø Nielsen)

1973, 29 februari. Fredrikshavn, Denemarken. Sjonnie is nu onze vaste drummer. Hij heeft, kunstenaar als hij is, mijn prachtige marmerwitte Royal Drumstel opgeleukt met rode banen (snik..). Hij kent een paar Deense meisjes. Marie is er één van. Joost en ik worden halsoverkop verliefd op haar. (Foto Lars Flænø Nielsen)

1973, juni. Manor Studio, Shipton-on-Cherwell. We nemen onze 3e studio LP op in Engeland, in de studio van Richard Bransson, die toen nog geen multimiljonair was en vroeg of ie geld van ons kon lenen. Op de achtergrond de Manor en onze bus. (Foto Jarti Notohadinegoro)

1973, juni. Manor Studio, Shipton-on-Cherwell. We nemen onze 3e studio LP op in Engeland, in de studio van Richard Bransson, die toen nog geen multimiljonair was en vroeg of ie geld van ons kon lenen (hadden we het maar gedaan…). Op de achtergrond de Manor en onze bus. (Foto Jarti Notohadinegoro)

1973, juni. De plaat werd geproduceerd door top producer Sandy Roberton (Fairport Convention, Weather Report) en er kwamen popsterren zoals Mitch Mitchell, de drummer van Jimi Hendrix, met wie we jamden tot ie dronken van zijn kruk af tuimelde. Hier Jan en ik. (Foto Jarti Notohadinegoro)

1973, juni. De plaat werd geproduceerd door top producer Sandy Roberton (Fairport Convention, Weather Report) en er kwamen popsterren zoals Mitch Mitchell, de drummer van Jimi Hendrix, met wie we jamden tot ie dronken van zijn kruk af tuimelde. Hier oefenen Jan (op bas!) en ik de nummers omdat onze bassist Appie Rammers juist uit de band is gestapt. Later zouden we besluiten de bas tijdens de mix te laten inspelen door Pat Donaldson. (Foto Jarti Notohadinegoro)

1974. Onze afscheidstournee duurt van 12 april tot 11 mei. Ons laatste concert is in een uitverkocht Paradiso. 1800 mensen zaten in de zaal, nimmer waren er zoveel geweest en zouden er daarna nog komen. De veiligheidseisen werden later aangescherpt omdat tijdens het concert de vloer dreigde door te zakken. Peter de Vries is onze bassist. (Fotograaf onbekend)

1974. We hebben besloten ermee op te houden. Onze afscheidstournee duurt van 12 april tot 11 mei. Ons laatste concert is in een uitverkocht Paradiso met 1800 mensen in de zaal. Nimmer waren er zoveel geweest en zouden er daarna nog komen. De veiligheidseisen werden later aangescherpt omdat tijdens het concert de vloer dreigde door te zakken. Peter de Vries is onze bassist (geheel links). Het nummer op de foto is Julia. (Fotograaf onbekend)

Einde deel 1

Fotogalerij